SiberKültür 101: Internet kültürü, web dedikoduları ve web tasarımı ve geliştirme konusundaki tüm açlığınızı giderir.
.tr uzantılı alanadları elden gitti
Biliyorsunuz, .tr uzantılı alanadlarının yönetimi ve satışı senelerdir bir eğitim kurumu olan ODTÜ'nün elinde. ODTÜ'nün bu işi çok iyi yaptığı söylenemez, zira fakslarla yürüyen bir iletişim mekanizmasını destekliyorlar ancak bunun gibi eski teknolojili tutumun da bir nedeni var, insanların hak ettiği alanadlarını alabilmesi. Çoğu ülkenin kendi uzantılarında da durum böyle.
Ancak bu hak artık ODTÜ'nün elinden alınıp bir devlet kurumunun eline veriliyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu: BTK.
BTK, günümüzde bir devlet kurumu ne haldeyse aynen o şekilde. Dönemin siyasi grubunun etkisi altında. Ancak üzüldüğüm her şey buna bağlı değil.
BTK'nın kurul başkanı Dr. Tayfun ACARER. Kendisi yüksek eğitimli bir kişilik olmasına rağmen, YouTube ve Google'dan faaliyet belgesi isteyen, YouTube'a Türkiye'ye özel içerik oluşturacaksın diyen, "ben tarihle ilgili bir siteye girdiğimde, örneğin emeviler devrine bakmak istediğimde karşıma porno sitesi çıkıyor. buna ben bakabiliyorsam, çocuğum da bakabilir" diyen şahıs.
Özetle bilgi teknolojileri konusunda bilgisizliğin bayrağını taşıyan bir önder.
.tr uzantılı alanadlarının BTK'ya devredilmesi (dikkat basın bülteni PDF dosyası) artık bu uzantıdan umudu kesebileceğimiz manasına geliyor bence. Öncelikle, ODTÜ'nün seneler süren uğraşlar sonucu zar zor kurduğu alt yapı büyük ihtimalle devletimizin bu kurumu tarafından tekrar kurulmak istenip, ellere yüzlere bulaştırılacaktır. Ardından büyük olasılıkla bu fiyatlar çok ucuz denip, özel alanadı vergisiyle bir de güzel zam yapılacaktır. Yeter mi yetmez, bu alanadları sadece Türkiye'ye özel, o zaman yurtdışından erişimini engelleyelim denmesini bile bekliyorum.
Artık Internet de tamamen elden gidiyor a sevgili dostlarım.
Yorumlar
20/03/2009 - 23:12
Hiç böyle düşünmemiştim. Teşekkürler Eren abi yorum için.
20/03/2009 - 23:27
Kesinlikle haklı bir görüş. Bakalım neler çekicez. nic.tr yönetim paneli aceba aynen kullanılmaya devam edilir mi?
21/03/2009 - 00:08
burası Türkiye herşey olabilir. malesef...
21/03/2009 - 08:19
ya hep sunu merak ediyorum, bizim alan adlari com.tr net.tr olarak aliniyor, neden sadece domain.tr olarak alinamiyor? bircok ulkenin boyle, .de, .ru, .gr .fr,.es ,vs vs...
uzun lafin kisasi com net domainlere aynen devam!!
21/03/2009 - 10:22
Yok artık o kadar da kötü değil tablo. Nasıl bu kadar karamsar olabiliyorsunuz anlayamıyorum...
21/03/2009 - 10:27
Senelerce burası Türkiye burada her şey olur dedik, daha fazlası olmadı mı arkadaşlar? Bunu söyleyip susmak yerine azıcık daha ses çıkarsak?
Ferdi, ne kadar kötü olduğunu çok yakın zamanda hepimiz göreceğiz.
21/03/2009 - 12:00
benim istediğim tek şey ikinci seviye .tr alan adlarının kullanıma açılmasıdır.
Odtü bunu yapmadı ve onlara çok kızıyordum bu yüzden. Devlet elindeyken nolacak görecez.
21/03/2009 - 17:36
Yanlı düşünüyorsunuz. Hiç birşey elden gitmiyor.
22/03/2009 - 21:36
daha bunlar bişey diil helebi secimi yani istanbulu alsınlar bakın görün neler olacak hep ferdi konuşuyoruz sivil toplum kuruluşlarıda bu oyunlara seyirci oluyorlar aman bizide ergonokana dahil ederler diye.
23/03/2009 - 00:17
Benim anlamadığım "Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdür Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi" bir kişiye böyle bir kurum nasıl teslim ediliyor. Yok mu bir bilgisayar mühendisi koca Türkiye' de....
23/03/2009 - 16:55
ulen teknoloji kültür okumaya geldik sitenize paso muhalefet partisi gibi muhalefet oluyosunuz lan! Bu mu teknoloji? Bu mu Siberkültür?
23/03/2009 - 17:36
ulen teknoloji kültür okumaya geldik sitenize paso muhalefet partisi gibi muhalefet oluyosunuz lan! Bu mu teknoloji? Bu mu Siberkültür?evet bu! okumak istemiyorsan çarpı yukarıda çık git. okuduğun şey de teknolojinin, ta kendisi. çıkarın şu at gözlüklerinizi artık.
23/03/2009 - 21:33
Merhaba,
Böyle bir yazıyı nasıl düşünmeden yazabiliyorsunuz size hayret ediyorum...Maksat yazı olsun diye yazımı yazılır ?. Dünyada bir ada devleti bile Türkçe bir sayfa yapıp domain satan ve Türkiye'ye yönelik pazar olarak görüp reklam yapan bir domain firması varken,siz gelmişsiniz btk'yi eleştiriyorsunuz.Peki k12 ne demek ? Türkiye'de bunun karşılığını bulun da sonra k12.tr nin ne anlama geldigini aciklayin..Biz halen fax cekerek domain alirken,başka bir devlet bize yönelik domain kayit edip daha fazla taninabiliyor.Domain dünyasindan haberiniz yok,gelmiş yazı yazıyorsunuz..Büyük ihtimalle yazımda onaylanmayacak :)
İyi günler
23/03/2009 - 21:36
@Misafir - 23/03/2009 - 21:33
Bu yazının neden burada olduğunu açıkca yazdım. Odtü'nün yönetiminin kötülüğünden de bahsettim. Ancak konu bu değil. Göremiyorsanız yapabileceğim daha fazla bir şey yok.
Dünyada faks ile işleyen tek alanadı yönetimi bizde değil. Dilerseniz hem faksla işleyip, hem de senelik alım için 100€ isteyen ülkeleri bir gözden gezdirin.
24/03/2009 - 00:48
misaffir 16:55, teknoloji kültür senin neyine gerek. fazla bilmek akıl karıştırır, aman itikadın bozulmasın.
24/03/2009 - 23:11
Her konuyu seçime getiren arkadaşlarada katılmıyorum. BTK gerçekten ODTÜ ye göre çok daha iyi olacaktır.
25/03/2009 - 18:39
Sözkonusu devlet neredeyse 2 yıldır youtube'un kapanıp-açılmasına çare bulamayan bir devletse ve bu devletin başbakanı bu soruna çözüm isteyenlere "ben girebiliyorum, siz de girin" gibi bir cümle sarfediyorsa, bu devletin bilişimle ilgili yapabileceği tek şey, BTK' yı özelleştirmek olur. İyi bir paraya satabilirler belki. Gerisi nanay canım.
26/03/2009 - 14:01
Eren, faks bir zorunluluk değil sadece seçeneklerden biri. Yani istenilen belgeler ister elektronik ortamda veya faks ya da postayla gönderilebiliniyor. Bunu farklı bir şekilde lanse edip kötüleme yönünde malzeme yapmak, siberkultur'un seviyesine yakışmaz. nic.tr'ye daha detaylı bir şekilde incelemeni dilerim.
Not: Bu yorum sadece Eren'in
"Dünyada faks ile işleyen tek alanadı yönetimi bizde değil."
yorumuna karşı görüş belirtilmiştir.
26/03/2009 - 17:06
Murat, yorumun için teşekkür ederim. Faks kelimesini kötü anlamda kullanmadım. Hatta marka kanıtlanması gibi konularda gereklilik dahi olduğunu düşünüyorum.
29/07/2009 - 21:41
az bile yazmışsınız, elinize dilinize sağlık :)
03/03/2010 - 22:00
ODTÜ eğer işini iyi yapsaydı bunca türk yerlisi .com .net alan adlarına bu kadar para vermezdi. örneğin neden sizin siteniz .com alan adı kullanıyor. siz istemezmiydiniz siberkultur.tr gibi bir alan adı. ben isterdim. ama olan şuydu aslında ODTÜ zaten en başından beri bu işi bir devlet işi olarak yapıyordu bu nedenle bir devlet kurumundn başka bir devlet kurumuna geçmesi beni hiç ilgilendirmiyor. çünkü benim .tr uzantılı bir üst seviye alan adı almam mümkün değil ve görünüşe görede olmayacak. elin indian ının .in alan adını tescil etme şansım var ama benim yerli .tr yi tescil etme şansım yok. com.tr net.tr ise ölme eşşeğim ölme. ben bu yüzden kendi alanadı sunucumu oluşturabilmeyi bile hayal ederim çoğu zaman.
hasılı bu haberi .tr ODTÜ den BTK ya geçti diye haberi yayınlasaydınız daha iyiydi. ayrıca o adamın ben erişebiliyorsam çocuğumda erişebilir itirazı gayet haklı özgürlük kısıtlaması anlamına gelmeyecek bir denetim mekanizması olmalı mutlaka. avrupa bu konuyu tartışıyor zaten. biz sonradan alırız nasılsa....
Yorumlama aparatı